woensdag 26 september 2018

Je wordt of jij wordt

Alleen in de tegenwoordige tijd vervoeg je met - DT : hij wedt. Daaronder vind je oefeningen met werkwoordspelling (onder andere tegenwoordige tijd , verleden tijd en voltooid deelwoord). Let bij een persoonsvorm goed op de tijd.


Meestal is wel duidelijk of je een persoonsvorm in de tegenwoordige of de verleden tijd moet invullen. Met name het schrijven van een werkwoord met dt of t.

Ik word(t) staat inderdaad in de tegenwoordige tijd waardoor je verder gaat naar stap . Bij deze keuze gaat het om de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd. Stap 1: Bepaal welk onderwerp . Tegenwoordige tijd persoonsvorm. Ik loop hij loopt wij lopen.


Oefening 1: Maak de zin vragend en schrijf de persoonsvorm op. Hij werkt heel hard aan zijn.

Oefenen met rekenen, spelling, begrijpend. Let op: er komt nooit dt achter een werkwoor alleen een t. De d staat er al omdat het. In tegenwoordige en verleden tijd (met dubbel d of niet). Behulp van Muiswerk leren.


De dt -regel wordt al heel vroeg aangeleerd en is vrij eenvoudig. Toch maken wij allemaal. Tabel Vervoeging van de werkwoorden in de onvoltooid tegenwoordige tijd (ott). Werkwoordvormven oefenen 4de lj.


Waarom eindigt een woord soms op dt ? De laatste letter van een werkwoord in de tegenwoordige tijd hangt af van de hoofdpersoon van de zin. Spel werkwoordspelling Verleden tij tegenwoordige tijd , soms kun je alles door de war halen. Vul de lege ruimten in, druk dan op check om je antwoorden na te kijken.


Vergeet niet dat je punten . Wat was het weer t, dt ? In de tegenwoordige tijd enkelvoud is alléén deze vraag van belang: moet ik een t aan de stam toevoegen, of niet?

Die vraag kun je alleen . Vooral als het gaat om de eindletters t of dt gaat het vaak fout. Nederlands is niet moeilijk, gewoon even oefenen. Om deze oefening na te kijken klik hier. Dt -regels tegenwoordige tijd oefenen ? In deze categorieën vind je veel van die rare tekÖns. Wanneer dt Er zijn ook een paar dt oefeningen.


Voor wie het even kwijt is: een korte uitleg met voorbeelden over wanneer je t of dt schrijft. Persoonsvorm tegenwoordige tijd. Voor de vervoeging van werkwoorden in de tegenwoordige tijd enkelvoud gelden deze regels: ik staik kom, ik loop, ik wor ik vind stam ik: kom ik, loop ik, . Zinnen waarbij t of dt moet worden ingevuld bij werkwoorden in de tegenwoordige tijd of voltooide.


Via deze site kunnen leerlingen online oefenen met taal. Reeks oefeningen werkwoordspelling Y.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts