vrijdag 16 december 2016

Wat te doen in lombardsijde

Het bezittelijk voornaamwoord past zich aan aan het zelfstandig naamwoord dat er achter. Bezittelijk voornaamwoord. In het schema hieronder zie je Nederlandse . Die w hoor je niet, maar is wel belangrijk.


Die geeft namelijk aan dat iets van jou is: jouw fiets bijvoorbeeld. Nou ja, niet voor jou natuurlijk, maar wel voor jouw zus.

Nederlands Mannelijk Vrouwelijk Meervoud Mijn Mon Ma Mes Jouw Ton Ta Tes . Bij elk persoonlijk voornaamwoord past een overeenkomstig bezittelijk voornaamwoord. Met deze woorden geef je aan dat iets jouw eigendom is. Dat schrift is toch van jou ? Er lijkt vandaag de dag steeds vaker verwarring te ontstaan bij het gebruik van bezittelijke voornaamwoorden en persoonlijke . Met jou en u (persoonlijk voornaamwoord) bedoelen we iemand met wie je praat.


Met jouw en uw ( bezittelijk voornaamwoord ) wil je aangeven dat iets van . In deze grammaticaopdracht staat het bezittelijk voornaamwoord centraal. Bij bezittelijke voornaamwoorden in de jij-vorm is het altijd jouw.

Bij meewerkende voornaamwoorden zoals: ik geef het boek aan jou , komt er geen - w achter. Wil jij meer leren over wat van mij is en van jou ? Leer hier alles over het bezittelijke voornaamwoord ! Jouw is een bezittelijk voornaamwoord en duidt altijd een bezit aan. Als we willen benadrukken dat iets van jou is, gebruiken we jouw in plaats van je.


Dit is het enige bezittelijk voornaamwoord met een . Je kunt een bezittelijk voornaamwoord nooit vervangen door de namen van. Wij leggen jou het verschil heel duidelijk uit met een stevig feest! In deze zin is jou een persoonlijk voornaamwoord en jouw een bezittelijk voornaamwoord. Stad- Groningsch jou ;. Spring naar Mijn huis, is jouw huis in het Spaans - In deze zin zijn mi (mijn) en tu ( jouw ) bezittelijke voornaamwoorden.


Er zijn twee verschillende soorten: . Dat zijn de bezittelijk voornaamwoorden in het Frans. In tegenstelling tot jou , is jouw een bezittelijk voornaamwoord. Een vergelijkbare misser is het verwisselen van het bezittelijk voornaamwoord jouw en het persoonlijk voornaamwoord jou.


Bijvoorbeeld: jou antwoord is fout, . Wanneer schrijf je jouw met een w en wanneer schrijf je jou zonder een w. Voor het bezittelijk voornaamwoord van de tweede persoon kunnen we zowel je als jouw gebruiken.

Het is aan te bevelen om daarvoor zo veel . Nederlands) Even een stukje over voornaamwoorden, want dat gaat er nog. Verschil persoonlijk- en bezittelijk voornaamwoord bij woordje jou : jou. Ik schreef onlangs een mailtje waarin ik consequent jij, jou en jouw. De leerlingen luisteren naar Ik zal jouw man zijn van Raymond van het Groenewoud en oefenen daarna de . Lees de uitleg en schrijf de bezittelijke en de vragende voornaamwoorden op.


Regel 2: Als er sprake is van een bezittelijk voornaamwoord , dan schrijf je jouw en uw. Tip: als je er ook mijn neer kunt zetten, dan is het ook jouw of uw. Morgen zal ik jou (w) bellen.


Een andere fout is het ten onrechte gebruiken van een persoonlijke voornaamwoord als bezittelijk voornaamwoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts