donderdag 28 december 2017

Het wordt of word

Of het word of wordt is, hangt af van de andere woorden in de zin. Bij een zin met hij, zij, men, het of een zelfstandig naamwoord is wordt altijd met een t. Dat is iets dat veel mensen zich afvragen. Het blijkt dan ook een van de moeilijkste . Iedereen maakt weleens een dt-fout.

Vind je het ook allemaal zo moeilijk? Geen zorgen, je bent niet alleen - daarom leggen wij het nog even . Vervoeging: ik word , jij wordt , u wordt , hij wordt , wij worden bij inversie: word ik, wat wordt je broer, wordt u, wordt hij bij inversie met je. Ik heb geen idee wanneer er een t komt achter het woord: word. Dus als er in een zin wordt staat.


Kan iemand dit makkelijk uitleggen? Je is in deze zin geen .

Een woord eindigt dus op dt als de ik-vorm op een d eindigt en de . Nochtans is hij de logica zelve, vinden de dt-kenners onder ons. Let op bij het schrijven van de persoonsvormen tt van werkwoorden met d. In bovenstaande zin is je . Bij de vervoeging van werkwoorden wordt in de tegenwoordige tijd voor de eerste persoon enkelvoud (ik) de stam . Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott). Voltooid tegenwoordige tijd (vtt).


Een ik-vorm die eindigt op dt bestaat niet! Op initiatief van beleids- en kennisorganisatie de Taalunie wordt deze week het Week van het Nederlands gehouden. Dt-fouten leiden tot ergernissen. Zorg dus dat je de regels kent en pas ze correct toe. De gebiedende wijs is een werkwoordsvorm die wordt gebruikt in zinnen die een gebod of bevel uitdrukken.


Het werkwoord staat altijd . Langer en gezonder leven en ook nog lekker eten? Het moet niet gekker worden.

Carola trekt haar wenkbrauw op. Vergelijk: ken je mijn nieuwe collega? Don Quichot trekt ten strijde! Deze is heel erg gemakkelijk. Behalve in de vorige zin.


Het is mijn missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen om (weer) blij te worden van hun leven. Jij beantwoor Jij beantwoordt. Vroeger werd leest dit en wordt wijzer geschreven omdat deze uitspraak was gericht tot meerdere personen.


De donatie wordt maandelijks automatisch afgeschreven van de door jou opgegeven . Word blij van je leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts